CADHP1 Eksamen i Dak
Her kan du følge med hvordan det går med Teknisk tegning eksamen min dag etter dag.
Fra 03.01.2012 til 19.01.2012
Her kan du følge med hvordan det går med Teknisk tegning eksamen min dag etter dag.
Fra 03.01.2012 til 19.01.2012
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag 1 (03.01.2012) Plantegning
Da er jeg i gang med eksamen. Eksamen min går ut på at jeg skal konstruere, tegne, materialsette og lyssette osv. en messestand. Messestanden jeg valgte heter Panasonic HD 3D exhibition. Jeg valgte en litt vanskelig modelleringsoppgave med tanke på mange buer osv som kan bli litt vriene og få til. Men når halvparten av modelleringen er ferdig, er det bare å speile (mirror) på andre halvparten, for den er helt symetrisk på begge sider.Her er de bildene som jeg fant av messen jeg skal modellere.
Som du kan se på bilde nr.2 så er det en del buer som skal til, men den er også symetrisk så forhåpentligvis skal det gå greit. Hva jeg fikk gjort denne dagen. Jeg har først og fremst fulgt planen min om at jeg skal drive 6 timer med å tegne plantegning i dag, noe det nøyaktig ble også. Men det var mye spekulasjoner og usikkerhet når det gjaldt både målsetting og snitt. Jeg fikk gjort så mye som var planlagt at jeg skulle gjøre i dag. Det var også første skoledag i år etter ferien så det var litt svak arbeidsmoral i starten ja. Men dette er hva jeg fikk gjort i dag.
![]() |
Plantegning dag 1 |
Strekene som er dashet, altså punktlige, vil si er i overkant av det som ikke er det, eller har noe under seg. Dette er da det som er over snittet. Jeg brukte i dag 6 timer på plantegningen, og de 2 som jeg har til reserve gikk til blogg og bilder. Her er planen jeg følger.
![]() |
Planen |
Hittil er planen fulgt etter punkt og prikke, neste dag blir forhåpentligvis like bra.
__________________________________________________________________________________
Dag 2 (04.01.2012) Plantegning
Når du leser i layer vinduet hva som er hva, blir det kanskje enklere for deg å tolke hva som er hva på bildet du kan se på litt lengre ned. Det som er skrevet som "hatch" i layer vinduet er noe jeg vil forklare ytterligere hva er senere.
Andre ting jeg fikk gjort i dag var jo det å faktisk tegne resten av tegningen, noe som tok mye lengre tid enn å legge delene i riktig layer samt det å lage alle layerene. Her er resultatet for dag 2 totalt.
![]() |
Dette bildet er fint til å sammenligne med dette bildet |
Som du kan se, er det ikke solid farget gulv, det er hatchet i stedetfor, det betyr at det er mange mange striper i antall du selv velger, samt vinkel og synlighet. Dette gjorde jeg for at du skal kunne se at det er noe heldekkende, noe som passet veldig bra til gulvet og sandflaten på midten.
![]() |
Her kan du se det er hatchet (stripete) |
Når det gjelder det å følge planen som jeg har skrevet ( se dag 1 eller Klikk her ). Planen ble fulgt helt riktig utenom 1 time på skolen, var planen å jobbe 6 timer på skolen men ble 5 for dro kl 2. Men har jobbet med bloggen en del i dag så det gikk fint med de timene jeg hadde i reserve. Ligger litt foran tidsskjemaet mitt, så dette skal nok gå bra.
Da var dag 2 ferdig, dag 3 neste, da begynner 3D modelleringen. Følg med på bloggen for noen spennende resultater, og noen litt mere interessante bilder.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag 3 (05.01.2012) 3D modellering Dag 1
I dag ble ikke alt helt som planlagt, jeg skulle egentlig begynne med layouts nå men jeg tenkte at jeg skal gjøre det til nesten slutt. For det er så lange layouts som skal lages, og det er noe jeg heller gjør når alt er ferdig.
I dag begynte jeg jo med 3D modellering i stedetfor, noe som er mye morsommere enn 2D tegning. Dette har jeg gledet meg til helt siden jeg valgte den messestanden jeg gjorde, men også, gruet meg veldig, for det er mange vanskelige modelleringer, men det har gått veldig bra.
Dette er hva jeg fikk gjort i dag.
I dag ble ikke alt helt som planlagt, jeg skulle egentlig begynne med layouts nå men jeg tenkte at jeg skal gjøre det til nesten slutt. For det er så lange layouts som skal lages, og det er noe jeg heller gjør når alt er ferdig.
I dag begynte jeg jo med 3D modellering i stedetfor, noe som er mye morsommere enn 2D tegning. Dette har jeg gledet meg til helt siden jeg valgte den messestanden jeg gjorde, men også, gruet meg veldig, for det er mange vanskelige modelleringer, men det har gått veldig bra.
Dette er hva jeg fikk gjort i dag.

Som du kan se, er jeg godt i gang med å 3D modellere, men, jeg har virkelig fått en vanskelig oppgave foran meg i morgen. Og dette er hvorfor.
Denne buen var så vanskelig og få til. Den buer seg på to måter i samme objekt, noe som var veldig vanskelig. Den er buet oppå, samtidig som den er buet på siden. Enda jeg fikk dette til, blir morgendagen VELDIG mye vanskeligere. For da skal jeg lage akkurat dette, med enda 2 buer, og den skal substractes inne i denne buen, lykke til til meg ja.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag 4 (06.01.2012) 3D modellering Dag 2
I dag begynte motstanden på alvor ja. I dag har jeg jobbet hjemme, noe som er så mye bedre med tanke på at pc'n min her hjemme er så mye raskere enn den på skolen. Men, det hjelper ikke når selve oppgaven skal gi deg vanskeligheter. Så i dag fikk jeg faktisk gjort veldig mye, men samtidig lite. For det jeg gjorde var veldig vanskelig, men, jeg fikk det til så er storfornøyd. Her er dagens resultat:
På bildet over, er den buen jeg jobbet mye med i går, og slet en del med. Men i dag, skulle jeg gjøre mere på den, noe som tok halve dagen min. Jeg skulle lage en helt lik form som denne, bare med buede sider i tillegg!!. Som da skulle settes inne i buen jeg laget i går, for å substracte (Lage hull ut i fra objektet jeg kobler sammen). Men, resultatet ble faktisk kjempebra etter mange timers arbeid.
Her kan du se hullet jeg skulle lage inni buen ( du ser det på buen bak i bildet )
Som du kan se, er det nå ett hull bak i buen, dette hullet var så ekstremt vanskelig å lage ettersom at jeg kunne ikke bare scale ned en kopi av den første buen, for da blir både bredde og lengde anderledes. Så jeg måtte lage en helt ny en ut i fra spline, og lage en "forskalingsboks" ut i fra Solid intersect, noe jeg aldri hadde gjort før, men det ble bra til slutt. Men som du også ser, er det noen flere buer jeg har laget i dag, det er de buene til venstre i bildet, disse ga meg også en utfordring, men, ikke like mye som den første. Eneste problemet her var at denne skulle jo gå i samme retning som hverandre + den første buen jeg laget, så når vi ser ovenifra, skal vi kun se den øverste, vi skal ikke kunne se de under på siden osv, noe jeg klarte å få til ettervært.
Da er dag 4 over og nå er det helg, ikke noe eksamensjobbing før mandagen. Flere innlegg neste uke :)
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
I dag begynte motstanden på alvor ja. I dag har jeg jobbet hjemme, noe som er så mye bedre med tanke på at pc'n min her hjemme er så mye raskere enn den på skolen. Men, det hjelper ikke når selve oppgaven skal gi deg vanskeligheter. Så i dag fikk jeg faktisk gjort veldig mye, men samtidig lite. For det jeg gjorde var veldig vanskelig, men, jeg fikk det til så er storfornøyd. Her er dagens resultat:
På bildet over, er den buen jeg jobbet mye med i går, og slet en del med. Men i dag, skulle jeg gjøre mere på den, noe som tok halve dagen min. Jeg skulle lage en helt lik form som denne, bare med buede sider i tillegg!!. Som da skulle settes inne i buen jeg laget i går, for å substracte (Lage hull ut i fra objektet jeg kobler sammen). Men, resultatet ble faktisk kjempebra etter mange timers arbeid.
Her kan du se hullet jeg skulle lage inni buen ( du ser det på buen bak i bildet )
Som du kan se, er det nå ett hull bak i buen, dette hullet var så ekstremt vanskelig å lage ettersom at jeg kunne ikke bare scale ned en kopi av den første buen, for da blir både bredde og lengde anderledes. Så jeg måtte lage en helt ny en ut i fra spline, og lage en "forskalingsboks" ut i fra Solid intersect, noe jeg aldri hadde gjort før, men det ble bra til slutt. Men som du også ser, er det noen flere buer jeg har laget i dag, det er de buene til venstre i bildet, disse ga meg også en utfordring, men, ikke like mye som den første. Eneste problemet her var at denne skulle jo gå i samme retning som hverandre + den første buen jeg laget, så når vi ser ovenifra, skal vi kun se den øverste, vi skal ikke kunne se de under på siden osv, noe jeg klarte å få til ettervært.
Da er dag 4 over og nå er det helg, ikke noe eksamensjobbing før mandagen. Flere innlegg neste uke :)
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag 5 (09.01.2012) 3D modellering Dag 3
Da er helgen over og det er på tide å jobbe litt med eksamen igjen ja :). I dag har jeg faktisk fått gjort en god del, men samtidig, ikke så veldig mye. Dette skyldes det at det jeg har gjort tok helen dagen, på kun 1 gjenstand.
Det jeg skulle lage var en filmrull lignende tape med noen stjerner på.
Her kan du se den, litt utydelig da.
Det som var vanskelig med denne modelleringen var det at jeg skulle få den buet i 3 vinkler på 1 gang. Den skulle gå bakover og fremmover ( spline ) samtidig som at den skrånet litt til siden. Men dette var egentlig greit å lage, men. Så kom det virkelige problemet, jeg måtte jo dele den opp så jeg fikk den svart på kantene og den skulle deles opp så det ble tykke svarte linjer fordelt nedover.
Her måtte jeg bruke forskjellige typer kommandoer. Som subtract - intersect - spline - og en god del slice.
Resultatet av hele modellen:
Da er helgen over og det er på tide å jobbe litt med eksamen igjen ja :). I dag har jeg faktisk fått gjort en god del, men samtidig, ikke så veldig mye. Dette skyldes det at det jeg har gjort tok helen dagen, på kun 1 gjenstand.
Det jeg skulle lage var en filmrull lignende tape med noen stjerner på.
Her kan du se den, litt utydelig da.
Det som var vanskelig med denne modelleringen var det at jeg skulle få den buet i 3 vinkler på 1 gang. Den skulle gå bakover og fremmover ( spline ) samtidig som at den skrånet litt til siden. Men dette var egentlig greit å lage, men. Så kom det virkelige problemet, jeg måtte jo dele den opp så jeg fikk den svart på kantene og den skulle deles opp så det ble tykke svarte linjer fordelt nedover.
![]() |
Dette er rammen |
Her måtte jeg bruke forskjellige typer kommandoer. Som subtract - intersect - spline - og en god del slice.
Resultatet av hele modellen:
Så dette gikk det jo da 6 timer på uheldigvis, for da rakk jeg ikke lage mere den dagen. Det som er positivt er at det ble ett bra resultat.
-Kevin Wang Backsether
Dag 6 (10.01.2012) 3D modellering Dag 4
Dag 6 er nå i gang, jeg har akkurat fått satt opp filmrullen med stjerner fra dagen før nå inn i modellen. Jeg tenkte jeg skulle la være å vise hele modellen før jeg faktisk har vist dere vær gjenstand jeg har jobbet mye med.
De 10 gjenstandene jeg skulle lage var:
Dag 6 er nå i gang, jeg har akkurat fått satt opp filmrullen med stjerner fra dagen før nå inn i modellen. Jeg tenkte jeg skulle la være å vise hele modellen før jeg faktisk har vist dere vær gjenstand jeg har jobbet mye med.
De 10 gjenstandene jeg skulle lage var:
- Blokk Bokstaver
- Filmrull
- Filmrull bånd
- Glassplater
- Knist tak
- Liten TV
- Sidevegg
- Stjerner
- Stol
- Vegg buer
Dette vil jeg ikke vise i separerte bilder såklart, men dere vil forstå hva som er hva utifra tegninger jeg legger ut nærmere slutten av CADHP1. Det jeg har laget i dag er TV bordet med bilde, Filmrull og Hollywood stolen.
Det var det jeg rakk denne dagen. Så langt ligger jeg et stykke foran planen min. Men har fortsatt enormt masse å gjøre, har også lagt merke til at det vil bli en god del layouts. Noe jeg skal legge ut senere i bloggen. Alle layoutene skal legges ut.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
-Kevin Wang Backsether
Dag 7 (11.01.2012) Blocks all the way...
Så i dag var det på tide å starte med blocks, noe som egentlig var enormt kjedelig. En block er det samme som en gjenstand satt sammen fra flere objekter / linjer / former osv. til en sammensatt gjenstand med beskrivninger, det at vi kan skrive beskrivninger på den kalles Attributter.
På attributtene jeg skulle skrive skrev jeg opp NAVN - LEVERANDØR - BESTILLINGSNUMMER. Dette gjorde at jeg kunne lage en stykkliste fil. Som da skulle extractes inn i 3D modellen sin layout i A3. For dere som ikke vet hva en Layout er så er det papiret vi fikser på. Det er da oppsettet på arket du da printer ut. Skal vise mange layouts i løpet av CADHP1 modulen. Men i denne dagen skal jeg kun vise da stykklisten jeg laget + filene som ble til blocker.
I morgen skal jeg begynne med rendering. Da skal dere få se de virkelige bildene av messen.
__________________________________________________________________________________
Så i dag var det på tide å starte med blocks, noe som egentlig var enormt kjedelig. En block er det samme som en gjenstand satt sammen fra flere objekter / linjer / former osv. til en sammensatt gjenstand med beskrivninger, det at vi kan skrive beskrivninger på den kalles Attributter.
På attributtene jeg skulle skrive skrev jeg opp NAVN - LEVERANDØR - BESTILLINGSNUMMER. Dette gjorde at jeg kunne lage en stykkliste fil. Som da skulle extractes inn i 3D modellen sin layout i A3. For dere som ikke vet hva en Layout er så er det papiret vi fikser på. Det er da oppsettet på arket du da printer ut. Skal vise mange layouts i løpet av CADHP1 modulen. Men i denne dagen skal jeg kun vise da stykklisten jeg laget + filene som ble til blocker.
![]() |
Stykklisten jeg laget |
![]() |
Alle filene som ble ut i fra blocks + stykkliste |
I morgen skal jeg begynne med rendering. Da skal dere få se de virkelige bildene av messen.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag 8+9 (12+13.01.2012) Layouts...
Nå begynner layoutene å falle på plass. I 2 dager nå har jeg laget layouts for alle DWG filene mine. Noe som tok mye mye lengre tid en antatt. Det ble totalt 13 layouts. Hva en layout er forklarte jeg i dagen før. Layoutene jeg skulle lage hadde noe som heter en Title block, dette er da et omriss rundt arket som skal inneholde en boks med forskjellig nødvendig informasjon om modellen. En title block inneholder:
Nå begynner layoutene å falle på plass. I 2 dager nå har jeg laget layouts for alle DWG filene mine. Noe som tok mye mye lengre tid en antatt. Det ble totalt 13 layouts. Hva en layout er forklarte jeg i dagen før. Layoutene jeg skulle lage hadde noe som heter en Title block, dette er da et omriss rundt arket som skal inneholde en boks med forskjellig nødvendig informasjon om modellen. En title block inneholder:
- Navn designeren
- Navn på fil
- Dato laget
- Dato godtatt
- Sjekket av
- Artikkel nr.
- Skala
- Ark nr
- Utgave
- Antall
- Eier
- Hva viewporten viser *En viewport er et bilde av modellen på arket ditt*
Her kan du nå få se alle layoutene jeg har laget.
![]() |
Blokk bokstaver |
![]() |
Bue |
![]() |
Sidevegg |
![]() |
Filmrull bånd |
![]() |
Filmrull |
![]() |
Glassplater |
![]() |
Liten TV |
![]() |
Plantegning |
![]() |
Kvist tak |
![]() |
Stjerner |
![]() |
Stol |
![]() |
Stykkliste tegning |
![]() |
Uten gjenstander layout |
-Kevin Wang Backsether
Dag 10 (16.01.2012) Render, render, render.
Så i dag sto rendering for tur, noe som tar ENORMT lang tid. Rendering er å virkelig gjøre modellen din til et bilde så det ser mye mere ekte ut. Dette kan ta alt i fra noen sekunder til flere dager, varierende fra bilde kvalitet, lys på modellen, hvor mange objekter det er og viktigst av alt oppløsningen (pixler). I CADHP1 skulle vi ha et renderbilde på 2400x1600, noe som er veldig stort. Dette tok alt i fra 2 timer på skolen, mens det tok ca 15min hjemme, dette skylder at Pc'n min hjemme er raskere og mere effektiv enn den på skolen.
Så nå skal dere få se de virkelige bildene.
__________________________________________________________________________________
Så i dag sto rendering for tur, noe som tar ENORMT lang tid. Rendering er å virkelig gjøre modellen din til et bilde så det ser mye mere ekte ut. Dette kan ta alt i fra noen sekunder til flere dager, varierende fra bilde kvalitet, lys på modellen, hvor mange objekter det er og viktigst av alt oppløsningen (pixler). I CADHP1 skulle vi ha et renderbilde på 2400x1600, noe som er veldig stort. Dette tok alt i fra 2 timer på skolen, mens det tok ca 15min hjemme, dette skylder at Pc'n min hjemme er raskere og mere effektiv enn den på skolen.
Så nå skal dere få se de virkelige bildene.
![]() |
Hjørne front |
![]() |
Front |
![]() |
Top |
Nå skal bildene bare photoshoppes litt, så får vi se hvor bra de blir da.
-Kevin Wang Backsether
Dag 11 (17.01.2012) Mere render
I dag var det enda mere render, men i dag var det noe som tok litt lengre tid. Det var på tide å lage en animasjon. Dette skule jo såklart ta mange mange timer å rendere. Det tok 8 timer å rendere animasjons filen. Her er innstillingene jeg brukte for render:
__________________________________________________________________________________
I dag var det enda mere render, men i dag var det noe som tok litt lengre tid. Det var på tide å lage en animasjon. Dette skule jo såklart ta mange mange timer å rendere. Det tok 8 timer å rendere animasjons filen. Her er innstillingene jeg brukte for render:
- 640x480 pixler
- Medium render quality
- 12FPS
- 15 Sekunder
Animasjonen skulle være på minimum 10sekunder så det ble 5 sekunder extra med litt bedre oppløsning (pixler) enn laveste også, så det ble en helt grei medium render animasjon.
Beklageligvis ble det litt lyst noen steder på animasjonen. Men det får gå, du kan se helt i starten av animasjonen at lyset pluttselig endrer seg, jeg vet ikke hvorfor, men det ble visst sånn. Fikk ikke lov til å rendere med himmelbakgrunn heller.
-Kevin Wang Backsether
Dag 12 (18.01.2012) Pirking
I dag ble det en skikkelig gjennomgang av alt, det som gjenstår er rapport og photoshop nå. I dag har jeg gått gjennom alt av filer, og fant ut at mange av layoutene mine var feil ( har oppdatert bildene så de er riktige nå). Så jeg måtte lage mange nye layouts pga Solidviewen min ( en solid viewport *viewport forklarte jeg på i dag 8+9 hva er for noe).
Det som måtte rettes på var linjetykkelse, at modellene lå rette med hverandre i forhold til vær viewport. Samt det at jeg måtte fjerne mange hidden lines.
Hidden lines er de linjene som er bak det du faktisk ser på tegningen, det ble veldig masse å fjerne når du har en modell som jeg har.
Nå sitter jeg igjen med en stor haug av filer, enda alt faktisk er riktig, så er det sykt masse. Mangler jeg 1 fil til innleveringen, kan læreren min stryke meg.
Her er alle filene som skal leveres + noen jeg skal lage i morgen og fredagen.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
I dag ble det en skikkelig gjennomgang av alt, det som gjenstår er rapport og photoshop nå. I dag har jeg gått gjennom alt av filer, og fant ut at mange av layoutene mine var feil ( har oppdatert bildene så de er riktige nå). Så jeg måtte lage mange nye layouts pga Solidviewen min ( en solid viewport *viewport forklarte jeg på i dag 8+9 hva er for noe).
Det som måtte rettes på var linjetykkelse, at modellene lå rette med hverandre i forhold til vær viewport. Samt det at jeg måtte fjerne mange hidden lines.
Hidden lines er de linjene som er bak det du faktisk ser på tegningen, det ble veldig masse å fjerne når du har en modell som jeg har.
Nå sitter jeg igjen med en stor haug av filer, enda alt faktisk er riktig, så er det sykt masse. Mangler jeg 1 fil til innleveringen, kan læreren min stryke meg.
Her er alle filene som skal leveres + noen jeg skal lage i morgen og fredagen.
Nå er det ikke mye igjen.
Dag 13 (19.01.2012) Pre innlevering.
I dag gikk dagen til å skrive opp lister om hva vi hadde, at vi sjekket hverandres mål og riktige layouter med avstander fra vært mål, linjetykkelse osv. Det var en forberede seg på å levere dag. Kjenner jeg er ekstremt sliten av denne oppgaven nå. Men, føler at det har gått veldig bra. I dag fikk jeg ikke gjort så ekstremt masse utenom det å gå gjennom viktige filer med andre i klassen, i morgen er det innlevering og etter det er det bare å krysse fingrene.
Det eneste jeg gjorde i dag utenom å gå gjennom ting var rapporten, noe som jeg ikke akkurat får lagt ut bilder av på bloggen. Men nå nærmer det seg slutten så nå er CADHP1 ikke langt unna sin siste oppdatering.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
I dag gikk dagen til å skrive opp lister om hva vi hadde, at vi sjekket hverandres mål og riktige layouter med avstander fra vært mål, linjetykkelse osv. Det var en forberede seg på å levere dag. Kjenner jeg er ekstremt sliten av denne oppgaven nå. Men, føler at det har gått veldig bra. I dag fikk jeg ikke gjort så ekstremt masse utenom det å gå gjennom viktige filer med andre i klassen, i morgen er det innlevering og etter det er det bare å krysse fingrene.
Det eneste jeg gjorde i dag utenom å gå gjennom ting var rapporten, noe som jeg ikke akkurat får lagt ut bilder av på bloggen. Men nå nærmer det seg slutten så nå er CADHP1 ikke langt unna sin siste oppdatering.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag 14 (20.01.2012) Innlevering !!!!
Jeg kan ikke tro at jeg lever enda, jeg er så sliten av eksamen så jeg har ikke ord. I dag skulle jeg levere, og etter å ha levert, følte jeg bare en glede i kroppen jeg kjente jeg trengte. Tenkte jeg skulle legge ut karakteren min her men den får jeg ikke før om ca 1 mnd. Så for dere som vil vite karakteren min, stay tuned!.
Tusen takk til alle lesere gjennom denne eksamen, har fått tips fra enkelte takket være greiene de ser på bloggen min, noe jeg er svært takknemlig for.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Jeg kan ikke tro at jeg lever enda, jeg er så sliten av eksamen så jeg har ikke ord. I dag skulle jeg levere, og etter å ha levert, følte jeg bare en glede i kroppen jeg kjente jeg trengte. Tenkte jeg skulle legge ut karakteren min her men den får jeg ikke før om ca 1 mnd. Så for dere som vil vite karakteren min, stay tuned!.
Tusen takk til alle lesere gjennom denne eksamen, har fått tips fra enkelte takket være greiene de ser på bloggen min, noe jeg er svært takknemlig for.
-Kevin Wang Backsether
__________________________________________________________________________________
Dag ?? (??.02.2012) Karakteren...
Vil bli oppdatert når jeg får karakteren min....
Vil bli oppdatert når jeg får karakteren min....
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar